روایت «سراب قلبم» آخرین آهنگ هایده

از آخرین آهنگی که از هایده خواننده مشهور ایرانی منتشر شده حدود 3 سال بیشتر نمی‌گذرد. آهنگی که سی سال پس از درگذشت این خواننده مشهور، حالا سر زبان‌ها افتاده است. برای نخستین بار این آهنگ توسط فردی ناشناس در یوتیوب منتشر شد. بعد از آن فرید زلاند، سازنده افغانستانی این آهنگ در مورد «سراب قلبم» توضیح داد.

آقای زلاند گفت:‌« «سراب قلبم  نام آهنگي است كه توسط من ساخته شده و با صداي زنده ياد هايده چندي پيش پخش شده، بدون اين‌كه من مطلع باشم!!!»

فرید زلاند در روایت این آهنگ می‌گوید که «سراب قلبم» به صورت تمرینی و آزمایشی توسط هایده خوانده شده بود و قرار بود که این آهنگ بعد از آن توسط این خواننده رسما خوانده شود.
فرید زلاند در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:‌

«بايد به اطلاع برسانم اين‌كه اين آهنگ توسط زنده‌یاد هایده به صورت تمرین خوانده شده بود و كپی آن را فقط خانم هایده باخود داشتند و يک هفته قبل از سفرشان به سان‌فرانسیسکو در سال ١٩٩٠ قرار شد تا آهنگ را تمرین کرده تا مجدداً ضبط اصلی شود.
با كمال تاسف و اندوه زنده ياد هايده از اين سفر برنگشتند! و بعداً شنیدم این آهنگ توسط و با اجازه‌ی دختر خانم زنده‌یاد هایده پخش شده كه من با كیوان عزیز پسر زنده‌یاد هایده در تماس و جويای واقعیت شدم .ایشان گفتند که این آهنگ از طرف خواهر و هیچ يک از اعضای خانواده‌ی ایشان پخش نشده و حتی خود آن‌ها هم بي‌خبرند.
حدس و گمان ما این است که این آهنگ به دست یکی از دوستان و يا آشنایان زنده‌یاد هایده افتاده و آهنگ را پخش کرده‌اند كه حتماً به نظر خودشان كاری خوب کرده‌اند !!!!

من‌ در تمام عمر هنریم به ذات هنر و احترامم به مردم دلم هرگز نمی‌خواست كه آهنگ من بدون #ميكس و…به صورت غیر حرفه‌ای به دسترس مردم قرار بيگيرد.
از اين رو خواستم مخاطبین عزیز ما مطلع باشند
با احترام.
#فريد زلاند

آهنگ سراب قلبم با صدای هایده

هایده که نام اصلی او معصومه بود، در شهر تهران ایران متولد شد. هایده در ابتدا به‌واسطهٔ صدای توانمند، اپرایی و آلتو اش و سپس با پالودن صدایش به واسطهٔ دقت بیشتر، غزل‌سرایی و تنوع برجسته شد. صدای هایده به لحاظ زیباشناختی با صدای آوازخوان دیگر موسیقی ایرانی، دلکش، که از وی قدیمی‌تر بود مقایسه می‌شد. در کنار توانایی صوتی درخور توجه، محبوبیت هایده در میان شنوندگان ایرانی، در درجهٔ اول به‌دلیل تسلط وی بر اصول بنیاد موسیقی، صدای زایا، مجموعه‌ای از آهنگ‌های ایرانی و اجرای ردیف‌های آواز بوده‌است. این اجراها جایگاه وی را در فهرست آوازخوان‌های برجستهٔ موسیقی ایرانی در سدهٔ بیستم میلادی تثبیت کرد.
هایده در روز ۲۰ جنوری۱۹۹۰ میلادی برابر با ۳۰ جدی (دی)ماه ۱۳۶۸ خورشیدی فردای اجرای کنسرت در باشگاه کازابلانکا در حومه سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، بر اثر سکته قلبی درگذشت. او مبتلا به فشار خون بالا و دیابت بود که از خانواده اش به ارث برده بود.

پاسخی بدهید