فرمول یک در تلاش بود تا با اعمال توقفهای обязательی، مسابقه گرند پری موناکو را زنده کند، اما این تلاش با انتقاد شدید رانندگان، از جمله مکس فرستاپن و جورج راسل، روبرو شد. فرستاپن مقایسهای ناخوشایند با ماریو کارت انجام داد و راسل سیاست توقفهای обязательی را به عنوان شکست و مسابقه را به عنوان بیاهمیتی برای تماشاگرانی که “شامپاین مینوشند روی یک یات”، توصیف کرد.
فرمول یک امیدوار بود که با اعمال دو توقف، برخی از خطر و علاقه استراتژیک در مسابقه ۷۸ دور از خیابانهای باریک موناکو ایجاد کند، اما این هدف به دست نیامد. بلکه به مشکل اساسی که بار دیگر در مسابقه روز یکشنبه به وضوح آشکار شد، یعنی اینکه ماشینهای فرمول یک مدرن quá بزرگ و سنگین هستند تا بتوانند از یکدیگر در موناکو عبور کنند. در تمام مسابقه، هیچ عبوری روی پیست انجام نشد.
فرستاپن در یک سوم نهایی مسابقه در رأس بود، اما تنها به این دلیل که هنوز توقف نهایی خود را انجام نداده بود و هنگامی که این کار را انجام داد، لاندو نورریس که از ابتدای مسابقه در رأس بود، پیروزی را کسب کرد. “من میفهمم، اما فکر نمیکنم که کار کرده باشد. شما نمیتوانید اینجا مسابقه دهید، بنابراین اهمیتی ندارد که چه کاری انجام دهید. یک توقف، ده توقف. حتی در پایان نیز من در رأس بودم، اما لاستیکهای من کاملا از بین رفته بودند و شما هنوز نمیتوانید عبور کنید. ما تقریبا در حال انجام ماریو کارت بودیم. سپس ما باید تکههایی را روی ماشین کنیم – شاید بتوانید موزهایی را دور بیندازید؟ من نمیدانم، سطح لغزنده؟”
راسل، که در رده ۱۴ام پس از یک مشکل الکتریکی در مرحله تعیین خط قرار گرفته بود، نیز به همان اندازه بیاعتنا بود. وی در حالی که پشت ماشینهای ویلیامز که از استراتژی دیگری استفاده میکردند، گیر افتاده بود و نمیتوانست از آنها عبور کند و مجبور بود به صورت غیرقانونی عبور کند و جریمه بگیرد. وی پیشنهاد کرد که فرمت کلی مسابقه باید تغییر کند تا یک مسابقه تعیین خط در آخر هفته برگزار شود، چون رقابت در یک دور معمولا یک رقابت جذاب را ارائه میدهد. “توقف دو بار به هیچ وجه کار نکرد”، وی گفت. “برای همه رانندگان، تعیین خط لحظهای است که بیشترین هیجان را در آخر هفته دارد. آیا ما قبول کنیم که نباید مسابقهای برگزار شود و آن را به یک مسابقه تعیین خط؟ “شما یک مسابقه در روز شنبه، یک مسابقه در روز یکشنبه برگزار میکنید و رانندهای که در پول قرار میگیرد، چند امتیاز میگیرد و یک جام کوچک میگیرد. مسابقه در روز یکشنبه چند امتیاز بیشتر میگیرد، چون این است که ما بیشترین علاقه را به آن داریم. “و ۹۹ درصد از سایر افراد در موناکو هستند که در حال نوشیدن شامپاین روی یک یات هستند، بنابراین آنها واقعا اهمیتی نمیدهند.”