افزایش روحیه خشونت‌پروری در هرات

مرد میان‌سالی در مرکزی‌ترین نقطه شهر هرات، کنار پیاده‌رو ایستاده است، «الله‌اکبر» گویان در دست راست او شمشیر و در دست چپ او چاقویی دیده‌ می‌‌شود. دو جنازه که سرهای‌شان بریده شده نیز در دو سمت او کنار پیاده‌رو افتاده‌اند. مرد میان‌سال، فریاد می‌زند که «همه‌تان کافر هستید». مردم هم دور و برش با فاصله اندکی جمع شده‌اند، شماری در حال فلم‌برداری، شماری در حال تماشا و شماری هم در حال مشورت‌دادن به پولیس اند.
این صحنه، شاید یادآور اتفاقات تروریستی‌ای باشد که گاه‌گاه در کشورهای غربی رخ می‌دهد، اتفاقاتی که بیشترین مورد آن به داعش نسبت داده‌ شده است، اما در این رویداد هیچ خبری از داعش نیست.
مرد میان‌سال در لابه‌لای صحبت‌های خود، گاهی به مردم و گاهی هم به پولیس فحاشی دارد، او چند لحظه پیش سر یک تن از مشتریان خود و یک رهگذر را بریده و هنوز هم هشدار می‌دهد. سرباز پولیس، رو به آمر حوزه از او اجازه می‌طلبد که تیراندازی کند، اما آمر حوزه اجازه نمی‌دهد، مرد میان‌سال فریاد می‌زند: «بزرگ‌تر از تو، مرا زده نتوانستند.»

چند دقیقه بعد، سرباز پولیس با آوردن یک میل‌گرد بلند به این مرد حمله و او را بازداشت می‌کند و آمبولانس‌های شفاخانه هرات، هر دو جسد را از محل رویداد انتقال می‌دهند. این رویداد به همین راحتی و پس از اندکی رسانه‌ای شدن رو به فراموشی است، رویدادی که شاید اگر در دیگر کشورها اتفاق می‌افتاد اما و اگرهای زیادی را در پی داشت.
یکی از قربانیان این رویداد، شاعر، نویسنده و از چهره‌های نخبه هرات بود. عبدالکریم وحدت اسماعیل‌زاده از شاعرانی است که خیلی‌ها او را در هرات می‌شناختند، اما او بی‌هیچ توجیهی قربانی‌ خشونتی شد که ناخواسته به سراغش آمد. گفته می‌شود که شخص ضارب یک تیل‌فروش در منطقه جاده لیسه‌ی مهری شهر هرات بوده است. پولیس، انگیزه این رویداد را مشکلات روحی و روانی قاتل عنوان کرده است.
اما این پایان کار نبود، تنها چند ساعت محدود پس از این رویداد، با تاریک شدن هوا، مرد دیگری یک پیرمرد ۱۰۵ ساله را در جاده مجیدی در ناحیه ششم هرات با تبر کشت.
در هرات گاهی اتفاقاتی خبرساز می‌شود که شاید کمتر به انگیزه‌ها، عوامل و دلایل اصلی آن پرداخته شده است، بسیاری از این رویدادها به مشکلات روحی و روانی عاملان این رویداد نسبت داده می‌شود. طی کمتر از ده روز گذشته علاوه بر این دو رویداد، واقعه کشته شدن یک مرد توسط همسرش و پاشیدن تیزاب به صورت دو دختر نیز در شهر هرات خبرساز شد. اما در سال جاری کشتن ۶ عضو یک فامیل در یک مهمانی در منطقه گازرگاه شهر هرات، خودکشی یک جوان آن هم لحظاتی پس از انتشار یک ویدیوی زنده در فیس‌بوک، آمار بالای استفاده از مرگ موش، آمار بالای چاقوخورده‌گی در شفاخانه هرات، اما بالای خودسوزی و غیره نشان می‌دهد که روحیه خشونت‌پروری در میان شماری از شهروندان رو به رشد است و هنوز دلایل آن به وضوح، ریشه‌یابی نشده است.
در اداره سارنوالی هرات، ‬در‭ ‬هر سال‭ ‬بالغ‭ ‬بر‭ ‬۲۵۰۰‭ ‬پرونده‭ ‬ثبت‭ ‬و‭ ‬رسیدگی‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬محاکم‭ ‬مربوط‭ ‬جهت‭ ‬تعقیب‭ ‬ارسال‭ ‬می‌گردند، اما امسال تنها در شش ماه نخست سال ‭ ‬۲۱۶۴‭ ‬پرونده‭ ‬در‭ ‬اداره‭ ‬دادستانی‭ ‬هرات‭ ‬بررسی‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬ بنا بر آماری که پولیس در اختیار رسانه‌ها گذاشته است طی دستکم ۸ ماه گذشته ۱۱۵۰ نفر به اتهام جرایم جنایی در هرات بازداشت شده‌اند، این آمار – هرات را پس از کابل به دومین ولایت پر واقعه افغانستان مشهور کرده است.

 

پاسخی بدهید